Milieuzones bedreigen schilder in de stad

MAGAZINE - De milieuzone of de zero emissiezone (ZE-zone). Je hebt er vast al eens kennis mee gemaakt. Vijftien gemeenten in Nederland hebben een milieuzone en 29 gemeentes hebben een ZE-zone. Maar wat betekent het? En welke gevolgen heeft het voor schilders de komende jaren?

icon-magazine.png

In 2024 zal je als schilder nog niet in de problemen komen met een milieuzone. Tenzij je met een vrachtwagen het centrum van Breda of Rotterdam inrijdt om aan een klus te beginnen. De vijftien Nederlandse gemeenten die momenteel een milieuzone hanteren doen dit voor diesel vrachtverkeer. Maar ben je werkzaam in Amsterdam, Arnhem, Den Haag of Utrecht dan geldt de zone ook voor personen- en bestelauto’s. Autobussen vallen onder de milieuzone in Amsterdam, Den Haag, Eindhoven en Utrecht. Het doel van een milieuzone is om het milieu te beschermen tegen uitlaatstoffen. Het gaat om de beperking van fijnstof en roet.

Een ZE-zone moet de leefbaarheid in de stad verbeteren. Daarom hebben 29 gemeenten een gebied ingesteld zonder enige uitstoot van schadelijke stoffen. Oftewel een zero-emissiezone. Dit betekent dat per 1 januari 2025 alle nieuwe bestel- en vrachtauto’s uitstootvrij moeten zijn in dat gebied. Zelfs een benzine gedreven bus komt er dan niet meer in.

Waarom een milieuzone?

In steden is luchtvervuiling een groot probleem. Recent onderzoek in Den Haag heeft aangetoond dat de vervuilde lucht in diezelfde stad gelijk staat aan het roken van vijf sigaretten per dag. Los daarvan willen steden geluidsoverlast verminderen en de CO2-uitstoot beperken. Door stikstof in de lucht te verminderen kan er op termijn ook weer gebouwd worden in de stad. Daarom zetten steeds meer gemeenten in op elektrisch vervoer in de steden en het weren van dieselwagens.



c6bf664e-e909-33c3-afaa-34af92dfeda4.jpg

Wil je weten of je met jouw auto de stad in kunt? Op de website https://www.milieuzones.nl/locaties-milieuzones vind je meer over de milieuzones en op https://www.opwegnaarzes.nl/bedrijven meer over ze ZE-zones.

Emissievrij in 2025

De gemeente Den Haag heeft onlangs vergaande maatregelen aangekondigd. Wethouder Robert Barker van milieu wil dat al in 2025 alle bedrijfsvoertuigen die het centrum van de stad binnenrijden emissievrij zijn. Dat gebied wordt in 2026 uitgebreid richting de kust. Dat betekent voor ondernemers die in de binnenstad aan het werk zijn of willen flinke investeringen. Er komt een overgangsperiode en voor groepen ondernemers komt er ook een vrijstelling. Daarnaast wil Den Haag financieel helpen bij een ‘soepele overgang’ naar elektrisch verkeer. Den Haag staat niet alleen met de maatregelen. Amsterdam heeft per 1 januari 2025 ook een uitstootvrije regeling. Binnen de ring A10 mag vanaf dat moment alleen nog maar uitstootvrij gereden worden. 

Al geldt nog wel een belangrijke uitzondering. Voertuigen die voor 2025 zijn aangeschaft mogen nog enkele jaren doorrijden (afhankelijk van gemeente en emissieklasse). Grote uitdaging dus voor ondernemers in de bouw zijn de kosten voor het elektrisch vervoer of ander materieel zoals een hoogwerker. 

Boete van 110 euro

Gemeentes handhaven met camera’s. Die hangen inmiddels overal al en er is genoeg ervaring mee. Dus als je met een vervuild bedrijfsbusje de stad binnenrijdt, word je gelijk gescand door de camera’s. De bekeuringen zijn flink. Als je met een vervuilend bedrijfsbusje een milieuzone inrijdt krijg je een boete van 110 euro plus administratiekosten. Vrachtwagens betalen 280 euro.



De Betere Schilder in actie

‘Er komt veel op de schilders af in de toekomst’, reageert Nick Polm van Kwaliteitsorganisatie De Betere Schilder op de berichtgeving. ‘We gaan ons dan ook hard maken voor de schilders met bestelbusjes die een ZE-zone of milieuzone in willen. Aangezien ze niet dagelijks met zwaar dieselvervoer de stad in komen zouden zij op de vrijstellingenlijst moeten komen in steden. Anders is er straks geen schilder meer die aan het werk kan in de stad. Of we gaan terug naar de bakfiets van vroeger in de stad. Je kunt dit soort maatregelen pas treffen als al het materiaal ook elektrisch beschikbaar en betaalbaar is en bovendien met voldoende trekgewicht. En daar schort het nogal aan.’

Kwaliteitsorganisatie De Betere Schilder gaat de komende maanden actief lobbyen om deze standpunten gehoord te krijgen in politieke kringen.

 

Subsidiemogelijkheden

Met de SEBA (Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s) kun je maximaal € 5.000 terugkrijgen voor de aankoop of het financial-leasen van een volledig emissieloze bedrijfsauto. Lees aan welke voorwaarden u moet voldoen voordat u de SEBA aanvraagt en voordat u een definitieve overeenkomst aangaat. U kunt de aanschafkosten ook melden voor het belastingvoordeel via de Milieu-investeringsaftrek (MIA).



Met medewerking van:

 

Lees ook:

De juiste prijs voor het werk

Je wilt jezelf niet over prijzen als schilder, maar aan de andere kant wordt het leven duurder en stijgen je kosten als ondernemer. Uit onze eerste Betere Schildersenquête blijkt dat onze leden gemiddeld €50 per uur rekenen. Hoe verhoudt zich dit tot andere branches?

Bekijk ons volgende artikel
anza-pro_kapch_dsc9580-grade2.jpg

Enquête: Handjes en loonkosten grootste zorg voor schildersbedrijven

2023 is ten einde. Met een nieuw kabinet, nieuwe maatregelen voor dit jaar en een dreigende recessie zijn er genoeg onzekerheden. Toch kijken schilders, aangesloten bij Kwaliteitsorganisatie De Betere Schilder, terug op een positief jaar. Dat blijkt uit de eerste Schilders Enquête van De Betere Schilder. Al zijn er ook zorgen over opdrachten en personeel.

Bekijk ons volgende artikel
Meer nieuws
img_7848.png
Blauw bekroond: excelleren door te certificeren

Interview door Peter de Wit - SchildersVakkrant: Wie ooit heeft ge...

Lees dit bericht
kopievansocialposts[3200x1600px][1].png
Loon- en premiewijzigingen schildersbranche in 2025

Ook in 2025 vinden er weer diverse wijzigingen plaats in premie's e...

Lees dit bericht
Goed voorbereid het nieuwe jaar in: 8 tips tegen faalkosten!

Herken je dat? Materialen ontbreken, steigers die last-minute gereg...

Lees dit bericht