Enquête: Handjes en loonkosten grootste zorg voor schildersbedrijven

MAGAZINE - 2023 is ten einde. Met een nieuw kabinet, nieuwe maatregelen voor dit jaar en een dreigende recessie zijn er genoeg onzekerheden. Toch kijken schilders, aangesloten bij Kwaliteitsorganisatie De Betere Schilder, terug op een positief jaar. Dat blijkt uit de eerste Schilders Enquête van De Betere Schilder. Al zijn er ook zorgen over opdrachten en personeel.

‘Ik heb meer klanten gekregen’, schrijft één van de deelnemers over het jaar 2023. ‘Vooral in de regio’, schrijft een ander. Het is één van de redenen waardoor bij bijna 62% van de deelnemers het aantal opdrachten is gegroeid. Waarmee voor 46% ook de omzet is gestegen. Daar staat wel een flinke uitdaging tegenover, namelijk: medewerkers. Ruim 30% van de deelnemers aan de Schilders Enquête geeft aan dat ze minder mensen tot hun beschikking hebben dan het jaar ervoor. Voor sommigen is dat een bewuste keuze: ‘Ik heb minder stress en lever betere kwaliteit door geen personeel meer te hebben.’ Bovendien zijn de lonen flink gestegen. Dat drukt de winst van het bedrijf. Het tekort aan handen is de grootste uitdaging van 2023 geweest voor schildersbedrijven.

icon-magazine.png

Samen

Het tekort aan handen biedt ook kansen. Kansen op samenwerking tussen de diverse schildersbedrijven. Ruim 76% van de respondenten wil graag samenwerken met andere schilders. Meestal gebeurt dit al met een bevriende schilder uit de buurt, maar 41% van de schilders heeft behoefte om in contact te komen met andere schilders. Die netwerkfunctie is ook een kans voor De Betere Schilder om meer mee te doen. ‘We hebben al vaker gekeken naar die netwerkfunctie’, vertelt Nick Polm van de kwaliteitsorganisatie. ‘In 2024 zullen we zeker proberen om dit te gaan faciliteren. Want we zien dat slechts 2,5% gebruik maakt van ons netwerk, terwijl je allemaal voor dezelfde kwaliteit staat.’

 

Socials

Voor het krijgen van opdrachten is mond tot mond reclame nog altijd het meest effectief, zo blijkt uit de enquête. Ruim 36% van de opdrachten komt binnen via de huidige klanten. Een website of sociale media zorgt voor 27% van de opdrachten. Waarbij de website voor meer leads zorgt dan sociale media. Een enkeling haalt hier meer dan 10 opdrachten uit per maand. Maar voor 63% van de deelnemers levert Instagram, Facebook, TikTok of LinkedIn slechts 1 tot 3 opdrachten op per jaar. Toch ziet 3 op de 4 schildersbedrijven het als aandachtspunt om online beter zichtbaar te worden.



Klantcontact

Bel jij klanten na als een opdracht is afgerond? In de vorige online editie van het magazine besteedden we veel aandacht aan klantcontact en de route van de opdrachtgever. Kan je een ambassadeur maken van jouw klanten? Daar ligt nog veel winst voor de schilders. 31% van de respondenten neemt nooit contact op met de klant als een opdracht is afgerond, terwijl 36% het soms doet. Slechts 1 op de 3 schilders doet aan nazorg en slechts 10% vraagt die klanten om een review op Klantenvertellen of Google te schrijven.



2024

In de Schilders Enquête hebben we ook gevraagd hoe iedereen naar de toekomst kijkt. ‘Volgende zomer AOW!’, schrijft één deelnemer met een uitroepteken. Anderen gaan voor ‘exacte planningen en lekker vol gas doorgaan.’ Toch zijn er ook schilders die aankondigen te stoppen met hun bedrijf of in ieder geval meer vrije tijd willen. ‘Ik ben de afgelopen tien jaar slaaf van mijn bedrijf geweest’, aldus een schilder. 

65% van de deelnemers aan de enquête heeft de particuliere markt als focus en 35% richt zich op de zakelijke markt. 13% heeft nog geen focus aangebracht. Een enkele schilder heeft als focus monumentenwerk, een mooie niche. 

Voor het nieuwe jaar blijft voor schildersbedrijven met personeel het tekort aan handen de grootste zorg, samen met de stijgende kosten. ‘We zullen kritischer moeten kijken naar de opdrachten die we aannemen en een hoger uurtarief moeten vragen’, aldus een schilder. Om meer medewerkers te krijgen schakelt het grootste gedeelte van de bedrijven een uitzendbureau in. Anderen geven aan alles te hebben geprobeerd. ‘We weten het niet meer’, schrijft iemand. ‘Ik ben nog bezig met onderzoeken, maar wil graag advies’, schrijft een ander.

 

Alle cijfers

De belangrijkste cijfers van onze Schilders Enquête hebben we samengevat in een infographic. Heb je vragen over de uitkomsten of wil je advies voor jouw bedrijf? Neem gerust contact op, we denken graag met je mee!

Download hier de infographic!

 

Met medewerking van:

  

Lees ook:
zero-emissie-2025.jpg

Milieuzone bedreigen schilder in de stad

De milieuzone of de zero emissiezone (ZE-zone). Je hebt er vast al eens kennis mee gemaakt. Vijftien gemeenten in Nederland hebben een milieuzone en 29 gemeentes hebben een ZE-zone. Maar wat betekent het? En welke gevolgen heeft het voor schilders de komende jaren?

Bekijk ons volgende artikel

De juiste prijs voor het werk

Je wilt jezelf niet over prijzen als schilder, maar aan de andere kant wordt het leven duurder en stijgen je kosten als ondernemer. Uit onze eerste Betere Schildersenquête blijkt dat onze leden gemiddeld €50 per uur rekenen. Hoe verhoudt zich dit tot andere branches?

Bekijk ons volgende artikel
Meer nieuws
img_7848.png
Blauw bekroond: excelleren door te certificeren

Interview door Peter de Wit - SchildersVakkrant: Wie ooit heeft ge...

Lees dit bericht
kopievansocialposts[3200x1600px][1].png
Loon- en premiewijzigingen schildersbranche in 2025

Ook in 2025 vinden er weer diverse wijzigingen plaats in premie's e...

Lees dit bericht
Goed voorbereid het nieuwe jaar in: 8 tips tegen faalkosten!

Herken je dat? Materialen ontbreken, steigers die last-minute gereg...

Lees dit bericht