'Uitstel of niet, veel kunnen gewoonweg niet voldoen aan emissiezones'

Veertien gemeenten in Nederland zetten door met de invoering van uitstootvrije zones, ondanks een meerderheid in de Tweede Kamer die heeft gepleit voor uitstel. Deze zero-emissiezones, die op 1 januari 2025 van kracht worden, weren de meest vervuilende bedrijfsauto's uit de binnensteden. De Betere Schilder reageert op de huidige impasse.

jouwalineatekst[17].png

Snelle invoering van de emissiezones heeft grote gevolgen voor veel van onze leden in de schildersbranche, vooral voor diegenen met oudere bedrijfswagens. De oproep van de VVD om de invoering van deze zones uit te stellen tot 2029 kreeg steun van verschillende partijen, maar gemeenten zoals Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht blijven vasthouden aan hun plannen. Vanaf januari 2025 mogen bestelwagens en vrachtwagens van emissieklasse 4 of ouder (vijftien jaar of ouder) de binnensteden niet meer inrijden. Overtreding van deze regel kan leiden tot boetes.

UPDATE 25-11: Ondernemers met een schone dieselbestelauto (Euro 6) behouden tot 1 januari 2029 toegang tot stadscentra met een zero-emissiezone. Deze versoepelde kabinetsmaatregel biedt hen een jaar langer de tijd om over te stappen naar een elektrische bestelauto. Daarnaast moet worden voorkomen dat ondernemers in de periode na invoering van een zero-emissiezone tegen een boete aanlopen.

Lees ook:
s2.jpg

De Betere Schilder voert lobby voor uitstel emissiezones

Samen met enkele andere organisatie uit De Betere Schilder hun bezorgdheid voor ontoegankelijke binnensteden in een brandbrief aan de VNG, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.

Zorgen vanuit de gehele bouwsector

Maar vreemd genoeg ook opluchting..

Kwaliteitsorganisatie De Betere Schilder, samen met Zelfstandigen Bouw en de NOA, heeft al eerder gewaarschuwd voor de impact van deze maatregelen. In een brandbrief aan de VNG hebben de organisaties haar bezorgdheid geuit over de gevolgen voor de uitvoerbaarheid van bouwwerkzaamheden in de binnensteden. Alhoewel wij als bouwsector de noodzaak van milieuvriendelijke initiatieven begrijpen.

Nick Polm, directeur van De Betere Schilder: “Veel bedrijven kúnnen op dit moment gewoonweg niet voldoen aan de verduurzaming van het vervoer. De hoge aanschafkosten gecombineerd met de beperkte trekkracht en actieradius maken het onmogelijk voor de kleine en middelgrote schilder de bedrijfswagen(s) te elektrificeren of zware materialen en gereedschappen te vervoeren. We snappen dat sommige bedrijven reeds hun wagenpark hebben geëlektrificeerd, maar dit geldt vrijwel alleen voor de grote schildersbedrijven in Nederland. Het overgrote deel van schilderend Nederland kan simpelweg niet voldoen aan de eisen en dus is uitstel de enige oplossing.”

In de komende jaren komen er hoogstwaarschijnlijk wél elektrische bedrijfswagens op de markt die betaalbaar zijn en de nodige trekkracht bezitten.

Polm: “Uitstel en eventuele nieuwe regels moeten daarnaast vastgelegd worden door alle gemeenten, zodat alle ondernemers weten waar zij aan toe zijn.” Koen Dijkstra, voorzitter van Zelfstandigen Bouw en zelf schilder vult aan: "De bewoners van binnensteden dreigen verstoken te blijven van onderhoud en verduurzaming van hun woningen."

Frappant is dan ook dat enkele brancheorganisaties, waaronder OnderhoudNL en Techniek Nederland juist wél pleiten voor invoering van de emissiezones.

Wat betekent dit voor jou als ondernemer in het schildersvak?

Uit recente cijfers blijkt dat driekwart van de huidige dieselbestelwagens tot ten minste 2027 nog toegang heeft tot de zero-emissiezones, en grotere vrachtwagens kunnen zelfs tot 2030 een ontheffing aanvragen. Ondanks deze mogelijkheden is het raadzaam om nu al na te denken over de toekomst van jouw bedrijfswagen, aangezien de druk om over te stappen op uitstootvrije voertuigen toeneemt.

De onzekerheid rondom het uitstel van de zero-emissiezones komt voort uit het politieke debat. Gemeenten hebben de bevoegdheid om deze zones lokaal door te voeren, wat kan leiden tot verwarring en logistieke problemen voor ondernemers die in verschillende steden werkzaam zijn.

Ondersteuning en actie voor leden van De Betere Schilder

Staatssecretaris Jansen heeft aangegeven dat gemeenten het recht hebben om deze beperkingen op te leggen, maar hij wil ook ondernemers ondersteunen. Wat deze ondersteuning precies zal inhouden, is nog niet duidelijk. Brancheorganisaties zoals de RAI-vereniging en MKB Nederland pleiten voor een eenduidig landelijk beleid om ondernemers te beschermen tegen een wirwar aan lokale regels.

Als ondernemer in het schildersvak is het cruciaal om op de hoogte te blijven van de lokale regels in de steden waar je werkt. Overweeg hoe je jouw bedrijfswagen kunt verduurzamen, ook al kan dit een aanzienlijke investering betekenen.

Kwaliteitsorganisatie De Betere Schilder volgt deze ontwikkelingen op de voet en blijft zich inzetten voor de belangen van onze leden. Mocht je vragen hebben over wat deze veranderingen voor jou betekenen, neem dan contact met ons op voor advies en ondersteuning. Wij zijn er om jou te helpen navigeren door deze uitdagende tijden.

Meer nieuws
kopievansocialposts[3200x1600px][1].png
Loon- en premiewijzigingen schildersbranche in 2025

Ook in 2025 vinden er weer diverse wijzigingen plaats in premie's e...

Lees dit bericht
Goed voorbereid het nieuwe jaar in: 8 tips tegen faalkosten!

Herken je dat? Materialen ontbreken, steigers die last-minute gereg...

Lees dit bericht
schildersvakprijs2024.png
Erasmusbrug wint Nationale SchildersVakprijs

De geschilderde Erasmusbrug uit Rotterdam is het winnende project g...

Lees dit bericht