In 7 stappen naar een gastvrije schilder
De route van de klant is een mooie spiegel om eens te kijken hoe je die klant aan de voorkant een goed gevoel geeft. De klant is immers koning, maar wordt ook mondiger.
De klant is koning! Staat het ook op jouw website? Maar is de klant ook echt koning of koningin? Wat kan je van andere ondernemers leren uit andere branches om jouw schildersbedrijf klantgericht te maken? Een zoektocht langs de diverse bedrijfsgoeroe’s levert vaak interessante aanknopingspunten op. De grote gemene deler: contact.
Het klinkt vaak sneller en makkelijker. Het blauwe vinkje geeft aan dat de klant jouw bericht heeft gezien en je hebt ze geïnformeerd. Bellen is toch zo 1998?
De jongere doelgroep regelt zaken liever digitaal dan persoonlijk, zo blijkt uit onderzoek van NJR.
Ben je een apper, mailer of een beller? Slechts 31% doet dit telefonisch. De reden? Angst om te moeten participeren in een gesprek. Toch is een telefoongesprek efficiënter, persoonlijker en preciezer. De kans op misverstanden of dat je woorden anders worden geïnterpreteerd is gewoon kleiner. Het is ook de reden dat Jos Burgers ondernemers altijd het advies geeft om klanten te bellen. ‘Bel elke dag één klant. Na een jaar heb je er 200 gesproken, dat is het mooiste onderzoek’, aldus de inspirator en spreker in een interview met De Ondernemer.
En maak je geen zorgen. Bij alle organisaties in Nederland is klantgerichtheid één van de prioriteiten. ‘Maar er is nog een wereld te winnen’, aldus Burgers.
Bij elke bedrijf van groot tot klein. Heb je bij KPN wel eens gezocht naar het nummer van de klantenservice op de website? En als je het nummer dan hebt gevonden en je belt, wat is dan het eerste dat je hoort?
De meest gestelde vragen vindt u ook op onze website…
Het lijkt wel of bedrijven er alles aan doen om niet in contact met je te komen. Dus als MKB-er ligt hier een grote kans. Al slaan sommige organisaties ook door. Het viel spreker, adviseur en trendwatcher op het gebied van Horeca en Gastvrijheid Wouter Verkerk ook op in 2022. ‘Sommige horecaondernemers maken op dit moment de fout deze ‘lessen’ uit het bedrijfsleven te vertalen naar onze ‘echte mensen wereld’’, zo schrijft hij in een column op zijn site. ‘Die trakteren hun gasten op QR codes om te bestellen, ze laten ze vooraf betalen, ze hanteren enorme prijzen voor ronduit teleurstellende producten en bieden vooral geen persoonlijke service meer. Het totaal helemaal uitgekleed, en de prijzen gemaximaliseerd.’
Maar ik moet efficiënt werken hoor ik je denken. Ik wil groeien. Meer omzet behalen. Moet ik aan de slag overdag en ’s avonds ook nog mensen bellen? ‘Niemand wil meer de snelle verkoopboy’, zegt Nicolette Wuring, auteur van het boek ‘Als jij de klant was’ in een interview met Salesgids, ‘Verkopen is vertrouwen winnen. Kennis opbouwen over klanten en markten. Een relatie opbouwen waarin de klant zich gerespecteerd en gewaardeerd voelt, als mens. Beleving wordt steeds belangrijker en bepalender voor de voorkeur van klanten. Maar ook de reputatie (en daarmee het onderscheidend vermogen) van een merk in de markt, wat klanten over een merk zeggen, tegen vrienden en familie en in online sociale netwerken en of ze klant blijven. Laat staan meer gaan afnemen. Sales is pas het begin, cruciaal is wat er daarna gebeurd.’
Een extra uitdaging daarbij zijn jouw medewerkers. Jij kunt als eigenaar wel klantgericht werken, maar wat als je nu medewerkers met dat gevoel mist? Klantgerichtheid komt niet van bovenaf, maar vanuit de mensen zelf. Je zegt tegen je klant ook niet hoe ze zich moeten gedragen als goede klant. Maar wees gerust, klantgerichtheid is te trainen. En je kunt als eigenaar ook het goede voorbeeld geven. Herken jij je eigen valkuil in klantgericht ondernemen? Ben jij een apper, mailer of beller? Als jij altijd appt, gaan je medewerkers het ook doen. In deze online editie van Ons Vak krijg je ook tips om klantgerichter te werken.
De route van de klant is een mooie spiegel om eens te kijken hoe je die klant aan de voorkant een goed gevoel geeft. De klant is immers koning, maar wordt ook mondiger.
5 sterren, een cijfer tussen de 1 en 10. Het beoordelen van jouw werk als schilder en jouw bedrijf kan op diverse manieren en platformen. Hierbij een overzicht van de belangrijkste plekken voor een review.