Tips en trucs bij nieuw personeel

Geplaatst op 20 juli door Flexschilder.nl.

Goed personeel is lastig te krijgen, maar mocht het zover komen dat je iemand in dienst wilt nemen zijn er meerdere zaken waar je rekening mee moet houden. Flexschilder.nl zet het voor je op een rij.

Proeftijd

Het is gebruikelijk om een proeftijd af te spreken met een nieuwe werknemer. Een periode waarin de werknemer zich kan bewijzen. Is er geen 'klik' kan het contract direct worden beëindigd, zonder opzegtermijn of ontslagvergoeding. De proeftijd moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Dit zijn de regels.

  1. De proeftijd moet schriftelijk zijn overeengekomen
  2. De proeftijd staat in een tijdelijk contract voor meer dan 6 maanden of een vast contract
  3. De maximumduur van de proeftijd is afhankelijk van het soort contract. (zie hieronder)
  4. De duur van de proeftijd is voor beide partijen gelijk

Tijdelijk contract van maximaal 6 maanden: Geen proeftijd
Tijdelijk contract van 6 tot 12 maanden: Proeftijd max. 1 maand
Tijdelijk contract van duur van een project: Proeftijd max. 1 maand
Tijdelijk contract bij vervanging van ziekte: Proeftijd max. 1 maand
Tijdelijk contract voor 1 jaar of langer: Proeftijd max. 2 maanden
Vast contract: Proeftijd max. 2 maanden

Welke arbeidsovereenkomst?

Bij het aannemen van personeel heb je verschillende opties. Zo heb je de keuze uit vaste en flexibele contracten. Tip: Zorg er altijd voor dat, voordat een werknemer aan de slag gaat, er een schriftelijke arbeidsovereenkomst wordt afgesloten. Zoniet, wordt er uitgegaan van een contract voor onbepaalde tijd.

ARBEIDSOVEREENKOMST VOOR ONBEPAALDE TIJD (vast contract) 
Het zogeheten vaste dienstverband heeft verschillende voor- en nadelen.

Voordelen:

  • Loyale werknemers
  • Waardevolle ervaring

Nadelen:

  • Ontslag minder eenvoudig
  • Hogere eisen
  • Meer ondernemersrisico’s
  • Minder wendbaar bij wisselend werkaanbod

 

ARBEIDSOVEREENKOMST VOOR BEPAALDE TIJD (flexibel contract)
Ook het zogeheten tijdelijke dienstverband heeft verschillende voor- en nadelen.

Voordelen:

  • Handig voor verschillende seizoenen
  • Duidelijke personeelskosten i.v.m. kosten via uitzendbureau
  • Minder ondernemersrisico’s
  • Geen HR taken nodig (Contractmanagement, administratie, functioneringsgesprekken etc.)

Nadelen:

  • Minder tevreden personeel (als arbeidsvoorwaarden van elkaar afwijken of niet goed zijn geregeld)
  • Strengere regels

Enkele aandachtspunten bij flexibele contracten:

  1. Niet altijd een proeftijd mogelijk
  2. Aanzegtermijn van een maand;
  3. Je mag een werknemer maximaal drie aansluitende contracten aanbieden over een periode van 3 jaar


Uitleg:

  1. Het is niet toegestaan om in contracten van 6 maanden of korter een proeftijd op te nemen.
  2. Als je een tijdelijk contract sluit voor zes maanden of langer, dan krijg je te maken de zogenaamde aanzegtermijn. Deze aanzegtermijn bedraagt één maand. Het betekent dat je uiterlijk één maand voor afloop van het contract de werknemer moet laten weten dat je het contract niet voortzet. Als je dit niet tijdig doet en pas bijvoorbeeld twee weken voor het einde van het contract doet, zul je over de tijd die je te laat hebt aangezegd, alsnog salaris moeten betalen.
  3. Neem je een werknemer in dienst met een contract voor bepaalde tijd, maar die werknemer heeft eerst via het uitzendbureau voor je gewerkt, dan moet je jezelf realiseren dat de tijd die hij voor het uitzendbureau gewerkt heeft, meetelt als het eerste contract van de maximaal 3 contracten die je in 36 maanden tijd kunt sluiten. Heeft het uitzendbureau zelf al 3 tijdelijke uitzendcontracten gegeven dan moet je de werknemer bij overname zelfs een onbepaalde tijd contract bieden.

Administratieve handelingen

Bij het aannemen van een werknemer moeten er verschillende werkzaamheden worden verricht:

  • Aanmelden Belastingdienst i.v.m. loonheffingen en premies
  • Loonadministratie bijhouden
  • Hanteren Schilders-CAO of (betere!) individuele arbeidsovereenkomst
  • Werknemer aanmelden bij BPF Schilders
  • Contract met een arbodienst aangaan (kan via onze partner Arbo Zeker Plan)
  • Verzuimverzekering aangaan (kan via onze partner Schilder Zeker Plan)

Behouden of ontslaan?

Wil je medewerkers ontslaan, neemt er iemand ontslag of wil je ze juist behouden voor je bedrijf dan raden wij je aan de link in onderstaande knop te volgen.

Behouden of ontslaan?
Geschreven door
Flexschilder.nl
Flexschilder.nl

Flexschilder.nl is hét uitzendbureau voor de schilder en glaszetter. Zij zijn gespecialiseerd in de bemiddeling van vakmensen in de schildersbranche en hebben een landelijke dekking. Door een nieuwe manier van samenwerken met schildersbedrijven in de regio, kunnen we de juiste baan vinden voor iedere vakbekwame schilder.
 
Flexschilder.nl biedt ondersteuning en hulp bij arbeidsrecht, inhuur, personeel, cao-zaken en schijnzelfstandigheid (ook voor zzp'ers). 

Meer nieuws
s2.jpg
Grote lobby: Brandbrief over ontoegankelijke binnensteden

Kwaliteitsorganisatie De Betere Schilder, Zelfstandigen Bouw en ond...

Lees dit bericht
De juiste prijs voor het werk

MAGAZINE - Je wilt jezelf niet over prijzen als schilder, maar aan ...

Lees dit bericht
schermafbeelding2024-02-01om08.20.45.png
Hoe social media waarde toevoegt voor ‘onze’ schilders!

Binnen de schilderswereld is vakmanschap van cruciaal belang, maar ...

Lees dit bericht