Enquete: Samenwerken het thema van 2025
Het jaar 2024 was voor veel schilderbedrijver positiever dan 2023. Dat blijkt uit de jaarlijkse Nationale Schildersenquete van Kwaliteitsorganisatie De Betere Schilder. 60% van de deelnemers beoordeelde het jaar als ‘heel goed’ tot ‘mijn beste jaar ooit’. Een jaar eerder was dat nog 55,3%. Opvallend is de stijging in omzet voor de deelnemers. Maar liefst 40% van hen gaf aan dat zij een omzetstijging hadden.
Grootste uitdaging
Een van de grootste uitdagingen voor bedrijven in deze tijd is het vinden van goede medewerkers. Dat bleek ook al in de eerste Nationale Schildersenquête, in 2023. Toch geeft ruim 25% van de bedrijven aan te zijn gegroeid in medewerkers in 2024. Niet heel gek als je ziet dat de omzet en aantal opdrachten in datzelfde jaar flink stegen. Is het medewerkers probleem daarmee opgelost?
Lees verder
Nieuwe doelgroepen
Het is een bekende uitspraak voor veel ondernemers. Blijf je dezelfde doelgroep bedienen of is het tijd om nieuwe doelgroepen aan te boren? Veel schildersbedrijven geven aan dit lastig te vinden. De particuliere markt is veruit favoriet bij de deelnemers. 52,7% van de bedrijven geeft aan zich in 2025 hierop te willen gaan richten. Gevolgd door de zakelijke markt (38,2%) en VVE’s (18,2%). In vergelijking met 2023 is interesse in de particuliere markt wel iets afgenomen.
Lees dit artikel verderSamenwerken
De enquête werd ingevuld door werkgevers en ZZP-ers. 50% van de deelnemers is zelfstandig schilder. In deze tijd van de handhaving van de wet DBA blijkt ook dat veel bedrijven de samenwerking zoeken. 72% noemt het als kans om te groeien en 47% vindt het van groot belang voor de toekomst van het bedrijf. Een lichte daling ten opzichte van de eerste enquête. 2 op de 5 schilders heeft behoefte om meer in contact te komen met andere schilders.
Leer het artikel