Meeste schilders vinden duurzaamheid belangrijk

Geplaatst op 29 juli door Nick Polm.

De meeste schilders vinden hun manier van werken prima, en zijn wat dat betreft conservatief. Daartegenover staan schilders die graag willen innoveren. Maar er zijn meer dan slechts twee typen schilders, wat duidelijk wordt in het 2021 rapport van de Painter Insight Monitor van USP Marketing Consultancy. Zij hebben 2250 schilders uit tien Europese landen geïnterviewd over onderwerpen als innovatie, efficiëntie, digitaal gedrag en duurzaamheid om een meer realistische segmentatie van Europese schilders te kunnen maken.

Vier typen schilders

Het resultaat is vier segmenten: ‘innovative’, ‘conscious’, ‘hassle-free’ en ‘conservative’ schilders. Ruw gezegd variëren deze typen tussen zeer innovatief en zeer conservatief.

Aan de ene kant staat de ‘innovative painter’, de innovatieve schilder, die constant bezig is een betere toekomst voor zichzelf, zijn bedrijf, zijn klanten en de hele wereld te creëren. Hij koestert een liefde voor innovatieve oplossingen en nieuwigheden die hem helpen zijn efficiëntie te vergroten, zijn zaak te optimaliseren, zijn klanten te managen en informeren, of minder tijd kwijt te zijn aan administratie.

Daar tegenover staat de ‘conservative painter’, de conservatieve schilder, die simpelweg zaken wil doen zoals hij dat altijd gedaan heeft, met een vast team personeel, voor een sterk netwerk van vaste klanten.

Dan is er de ‘hassle-free painter’, die geen problemen ziet en geen gedoe wil. Deze schilder is tevreden met zijn manier van werken, ook met de balans tussen administratieve en schildertaken, en wil niet worden lastig gevallen met nieuwigheden die daar verandering in brengen.

Ten slotte hebben we de ‘conscious painter’, de bewuste schilder, die eigenlijk gewoon wil schilderen en niet houdt van andere taken. Dat betekent dat hij open staat voor manieren om zijn efficiëntie te vergroten, vooral als het helpt minder tijd kwijt te zijn aan administratieve taken, maar tegelijkertijd is de bewuste schilder ook niet echt bereid om zijn manier van werken te innoveren.

Duurzaamheid

Dat de ‘innovative painter’ van duurzame oplossingen houdt die de impact die verf en andere producten op hemzelf en het milieu heeft verbeterd, en dat de ‘conservative painter’ juist weinig op heeft met duurzaamheid zal geen verrassing zijn. Maar hoe zit het met de twee andere typen schilders, de ‘hassle-free painter’ en de ‘conscious painter’, die evenals de conservatieve schilder geen interesse hebben in het innoveren van hun manier van werken?

Het lijkt er op dat die twee juist wel geven om duurzaamheid, en vooral de ‘conscious painter’. Sterker nog, dat is wat de ‘conscious painter’ bewust maakt. Hij houdt van verf met minder schadelijke oplosmiddelen en conserveermiddelen, en niet enkel door het risico om zijn bewustzijn te verliezen. Behalve een bovengemiddelde nadruk op zijn persoonlijke gezondheid geeft de ‘conscious painter’ ook veel om de gezondheid van het milieu. En zelfs de ‘hassle-free’ painter, die in sommige zaken nog conservatiever is dan de ‘conservative painter’, geeft wel degelijk om de impact die verf en verf producten hebben op het milieu en op persoonlijke gezondheid. Volgens USP bestaat de Europese schildersmarkt voor liefst 34% uit zogeheten 'conscious painters'. Het is daarmee de grootste groep.

 

Bron: Painter Insight Monitor van USP Marketing Consultancy

Meer nieuws
s2.jpg
Grote lobby: Brandbrief over ontoegankelijke binnensteden

Kwaliteitsorganisatie De Betere Schilder, Zelfstandigen Bouw en ond...

Lees dit bericht
De juiste prijs voor het werk

MAGAZINE - Je wilt jezelf niet over prijzen als schilder, maar aan ...

Lees dit bericht
schermafbeelding2024-02-01om08.20.45.png
Hoe social media waarde toevoegt voor ‘onze’ schilders!

Binnen de schilderswereld is vakmanschap van cruciaal belang, maar ...

Lees dit bericht