Extra belasting op zakelijke benzine- en dieselauto’s voor werknemers

Geplaatst op 22 mei door Nick Polm.

Bied je een zakelijke auto aan jouw werknemer, bijvoorbeeld een auto uit het eigen wagenpark of een leaseauto? En gebruikt de werknemer de auto ook privé of voor woon-werkverkeer? Dan betaal je vanaf 1 januari 2027 extra belasting op zakelijke auto's met uitstoot die niet helemaal uitstootvrij zijn. Het gaat om auto's met benzine-, diesel- of hybride aandrijving.

hk bus

12 procent belasting vanaf 1-1-2027

De belasting is per jaar:

  • 12% van de catalogusprijs van de auto bij auto's tot en met 25 jaar oud.
  • 12% van de marktwaarde bij auto's ouder dan 25 jaar.

Je betaalt de belasting via de loonheffing (pseudo-eindheffing). Je mag deze belasting niet doorberekenen aan uw werknemer. Voor zakelijke auto's met uitstoot die u voor 1 januari 2027 al aan uw werknemers ter beschikking heeft gesteld, geldt een overgangsregeling. Vanaf 17 september 2030 betaalt u de extra belasting ook voor deze auto's.

Het doel van de belasting is dat werkgevers alleen nog zakelijke auto's zonder uitstoot aan hun werknemers aanbieden, zoals volledig elektrische auto's.

Meer nieuws
schermafbeelding2026 10 06om16.24.24
Kwaliteitsschilderwerk bij voorselectie NSVP

De voorgeselecteerde projecten voor de Nationale SchildersVAKprijs ...

Lees dit bericht
thierry aartsen 2
Zelfstandigenwet: dit verandert er voor zzp'ers

Minister Thierry Aartsen zet een belangrijke stap met zijn Zelfstan...

Lees dit bericht
8610 webinarannouncement 4
Webinar: Controle op je projecten

Sinds kort is Exact partner van De Betere Schilder. En er dient zic...

Lees dit bericht