Elektrische bedrijfswagen is slim alternatief

Geplaatst op 8 maart door Nick Polm.

Zoals eerder bekend werd kunnen ondernemers vanaf 15 maart a.s. 10% van de (netto) catalogusprijs van een elektrische bestelauto gesubsidieerd krijgen, met een maximum van 5.000 euro.

Het is nu dus aantrekkelijk om over te stappen op een elektrische bestelwagen. Maar elektrisch rijden is om meer redenen een goede keuze: je hebt te maken met de nieuwste technieken, de nieuwste designs, een milieuvriendelijk ontwerp en er zitten fiscale voordelen aan vast. Ook niet onbelangrijk; het is erg goed voor het imago van je bedrijf. Veel klanten waarderen de zorg om het milieu.

Maar hoeveel kost elektrisch rijden nou eigenlijk?
Samen met Laadpaalbedrijf maakten we een overzicht.

1. Aanschaf van de bedrijfswagen

Bij de aanschaf van een elektrische bedrijfswagen kun je naast de eerdergenoemde subsidie gebruikmaken van diverse vrijstellingen en subsidies:

Bijtelling
Voor een volledig elektrische bedrijfswagen geldt een gecombineerd bijtellingspercentage. In 2021 bedraagt dit bijtellingspercentage 12% tot een cataloguswaarde van € 40.000. Over de rest betaal je 22%. Rij je alleen zakelijk en minder dan 500 kilometer privé, dan betaal je zelfs helemaal geen bijtelling.

Geen BPM
Bij de aanschaf van een bedrijfswagen moet je normaal gesproken BPM betalen. De hoogte van het BPM-tarief wordt bepaald door de CO2-uitstoot in gram per kilometer. Bij een elektrische bedrijfswagen is je CO2-uitstoot nul. En dus betaal je nul BPM.

Geen wegenbelasting
Hetzelfde geldt voor de motorrijtuigenbelasting: dit tarief wordt ook (mede) bepaald door je CO2-uitstoot en het soort brandstof dat je auto verbruikt. Volledig elektrische bedrijfswagens zijn vrijgesteld van de motorrijtuigenbelasting.

KIA
De KIA (Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek) is een aftrekpost op je winst van 28% met een maximum van € 16.568,- het bedrag dat je mag aftrekken, hangt af van het totaal geïnvesteerde bedrag in bedrijfsmiddelen dat boekjaar.

MIA
De milieu-investeringsaftrek biedt je de mogelijkheid de fiscale winst te verlagen. Je kunt tot   36% van het investeringsbedrag (max. €75.000,-) in mindering brengen op de fiscale winst.
Voorbeeld: Stel, je maakt een winst van € 100.000 en moet daarover 25 procent vennootschapsbelasting betalen. Koop je in 2021 voor bijvoorbeeld € 56.700 excl. btw een bedrijfswagen met code G op de Milieulijst, dan is de aftrek 36 procent. Je belaste winst wordt daardoor met € 20.412 verlaagd naar € 79.588. Je betaalt dus geen 25 procent over € 100.000, maar over € 79.588. Dat scheelt je € 5.103.

Lokale subsidies
Daarnaast is het interessant om te controleren welke extra subsidies er in jouw specifieke gemeente gelden. Zo steunt de gemeente Amsterdam ondernemers die minimaal drie keer per week in de stad rijden met een subsidie van € 5.500 voor de aanschaf van een nieuwe, honderd procent elektrische bestelauto. Deze regeling komt boven op de al bestaande subsidie voor elektrische bestelauto’s van 10% van de verkoopprijs excl. btw met een maximum van € 5.000 voor ondernemers. Dat samen betekent een aanzienlijke bijdrage van €10.500 voor de aanschaf van een elektrische bedrijfswagen.

NB: De welbekende VAMIL-regeling geldt niet voor elektrische bestelauto’s.
(tekst gaat door onder de afbeelding)

2. Kosten voor elektrisch laden

Het laden van je elektrische bedrijfswagen kan op verschillende oplaadpunten. We maken onderscheid tussen thuis laden, bij een publieke laadpaal laden en snel laden. De kosten hiervoor zijn als volgt (ongeveer):

Thuis laden: €0,23 per kWh/€0,03 per kilometer. Bij een publieke laadpaal: tussen de €0,25 en €0,60 per kWh/€0,06 per kilometer. Snelladen: circa €0,60 per kWh/€0,09 per kilometer. Jaarlijks komt dat ongeveer neer op de volgende kosten:

  • Thuis laden: 2.550 kWh x €0,22 = €561,- stroomkosten per jaar.
  • Publiek laadpunt: 2.550 kWh x €0,35 = €892,50 stroomkosten per jaar.
  • Fastned-snellader: 2.550 kWh x €0,59 = €1.504,50 stroomkosten per jaar.

Vergeleken met de jaarlijkse brandstofkosten is dat een aardige besparing.

Het voordeligst is natuurlijk een laadpaal bij je bedrijf plaatsen. Dan betaal je immers het thuis-laden tarief. Voor het plaatsen van een laadpaal kun je ook gebruikmaken van de KIA-subsidie. Om meer te weten over het plaatsen van een laadpaal adviseren wij je contact op te nemen met Laadpaalbedrijf.

3. Kopen of leasen?

Het kopen van een elektrische bedrijfswagen, zoals een bus of personenauto, heeft veel voordelen. Eén doorslaggevend argument voor veel zakelijke rijders om te kopen, is dat de auto meteen in eigen bezit is: je kan ermee doen en laten wat je wilt. Dat biedt kansen voor het ‘eigen’ maken van de bedrijfsauto door middel van stickers of signing bijvoorbeeld. Daarnaast zijn auto’s van de zaak een goede aftrekpost, dat brengt fiscale voordelen met zich mee. Daar komt wel bij kijken dat je zelf verantwoordelijk bent voor alle bijkomende kosten: onderhoud en reparatie, verzekeringen en wegenbelasting moet je bij de rekening optellen.

Leasen is perfect voor de zakelijke rijder die zich niet bezig wil houden met alle zaken die bij autorijden komen kijken. Alle bijkomende kosten zoals onderhoud, reparatie en verzekeringen zijn inbegrepen in het maandbedrag. Daarnaast blijf je grip houden op je kapitaal: het is niet nodig om in één keer een grote uitgave te doen voor een nieuw wagenpark. Net als bij het kopen van een elektrische bedrijfswagen is het mogelijk om je bedrijfsauto te voorzien van bijvoorbeeld stickers of signing, een belangrijke voorwaarde hiervan is dat de bedrijfswagen na het aflopen van het contract opgeleverd moet worden in originele staat. Daarnaast is leasen aantrekkelijk als je wilt dat je personeel regelmatig kan wisselen van auto.

Daartegenover staat uiteraard dat de aanschaf-subsidies niet gebruikt kunnen worden bij een operational lease. Bij een financial lease kan dit wel.

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws van de Betere Schilder?

Nee
Ja

Meer nieuws

Gratis webinar: "Wat is biobased verf?"

Speciaal voor onze leden geeft onze partner Copperant op 2 en 3 maa...

Lees dit bericht

ONS VAK editie 4: Duurzaamheid & het Corona-virus

In deze editie van het vernieuwde digitale magazine ONS VAK, dat wi...

Lees dit bericht

Zelfstandige schilders blijven bij BPF

Het gerechtshof in Den Haag heeft bepaald dat zelfstandig schilders...

Lees dit bericht