eHerkenning: noodzakelijk voor je schildersbedrijf!

Geplaatst op 22 juli door Nick Polm.

Als schildersbedrijf heb je te maken met overheidsinstanties zoals de Belastingdienst. Om je te kunnen identificeren als ondernemer bij de overheid zal je steeds vaker eHerkenning nodig hebben. Vanaf eind dit jaar is het veelal noodzakelijk om dit te hebben, onder meer voor het gebruik van de Belastingdienst. Hierover ontva(i)ng je van hen een brief. Reden des te meer er dieper op in te duiken.

Wat is eHerkenning?

eHerkenning is een soort DigiD voor bedrijven. Net zoals je met DigiD als burger veilig inlogt bij overheidsinstanties, doe je dat als bedrijf met eHerkenning. Zo kan je op één manier inloggen bij verschillende instanties van de overheid.  Met 1 persoonlijke eHerkenning-inlogsleutel kun je bij ruim 400 organisaties terecht.

eHerkenning is niet gratis en hier zitten kosten aan verbonden. eHerkenningsmiddelen worden geleverd door commerciële bedrijven die kosten maken voor het uitleveren, beheren en doorontwikkelen van eHerkenning. Lees verder voor meer informatie hierover.

TIP: Je kunt al je belastingzaken natuurlijk ook uit laten voeren door je boekhouder of accountant. Dit scheelt je het werk en het aanvragen van de eHerkenning (mocht je deze verder nergens voor gebruiken)

Waarvoor kun je eHerkenning gebruiken?

Onbewust heb je meer met de overheid te maken dan je misschien denkt. Zo kun je eHerkenning straks gebruiken voor onder meer:

  • Mijn Belastingdienst Zakelijk (gaat oude portaal vervangen) voor o.a. belastingaangiftes
  • doorgeven van bedrijfswijzigingen bij de Kamer van Koophandel
  • voertuigoverschrijvingen bij de RDW en parkeervergunningen
  • het UWV werkgeversportaal (ontslag, verzuim, etc..)
  • meedingen met aanbestedingen
  • aanvragen Verklaring Omtrent Gedrag

Nievau 1, 2 of 3?

De meeste organisaties vragen minimaal betrouwbaarheidsniveau 3 om in te loggen. Vooral bij de regering en gemeentes wordt er verwacht dat je minimaal betrouwbaarheidsniveau 3 heeft. Ons advies is om dit niveau minimaal aan te vragen voor een eenmanszaak. Let op: gebruik je eHerkenning alléén voor Mijn Belangdienst Zakelijk? Dan kun je een compensatie van €24,20 per jaar aanvragen, mits je het juiste niveau eHerkenning aanvraagt.

Je kunt een lijst met leveranciers van een eHerkenning bekijken via onderstaande link. Dit regelt de overheid namelijk niet zelf. Vandaar ook dat er kosten aan verbonden zijn.

Leveranciers eHerkenning

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws van de Betere Schilder?

Nee
Ja

Meer nieuws

Belastingvoorstel: schrap zelfstandigenaftrek en MKB-winstvrijstelling

Staatssecretaris van Financiën (Vijlbrief) heeft een herziening va...

Lees dit bericht

"Vrijdag steigercontrole, maandag moest ik een RI&E inleveren"

Zoals wij al eerder schreven gaat de overheid fors controleren op h...

Lees dit bericht

Checklist voor de Wet WAB

De ingang van de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) vindt plaats op 1...

Lees dit bericht