De perfecte offerte voor schilderwerk maak je zo!

Geplaatst op 14 april door Nick Polm.

Het bepalen van je prijs als schilder is niet altijd makkelijk. Er zijn genoeg ‘schilders’ die onder kostprijs werken en zo net jouw klus stelen. Maar hoe zorg je ervoor dat je krijgt wat je toekomt? We geven je een aantal tips!

1. Zit niet te laag in prijs

Als erkend Betere Schilder moet je voldoen aan bepaalde eisen. Dat betekent dat je kwalitatief goed werk aflevert. Het is dus helemaal niet raar om een goede prijs te vragen voor je werkzaamheden. Een kwast van Staalmeester is tenslotte ook duurder dan een kwast van de Action. Wanneer je op het gebied van prijs probeert te concurreren met een beunhaas, zal de klant wellicht ook eerder de gedachte hebben dat je er daadwerkelijk één bent. En dat wil je natuurlijk voorkomen.

2. Marktwerking

Veel schilders hanteren vaste tarieven. Maar is het niet slimmer om per type werk (bijvoorbeeld binnen of buiten schilderwerk) een apart uurloon te maken? Eén van de dingen waar je je op zou kunnen baseren is vraag en aanbod. Wanneer en voor welk type werk is er meer vraag dan aanbod? Op deze manier kun je altijd een marktconforme prijs rekenen. Check één keer per kwartaal hoe je prijzen ervoor staan tegenover de branche en check het wellicht bij een klant.

3. Overleg met collega's

Je kent vast schilders van hetzelfde niveau, met dezelfde materialen. Check bij elkaar hoe de prijzen zich verhouden. Dit wil niet zeggen dat je dezelfde prijs moet hanteren maar het geeft wel een beeld hoe je je positioneert ten opzichte van de markt.

“Een erkend Betere Schilder vraagt gemiddeld 41 per uur.”

4. Schets je offertes duidelijk

Wees in de offerte duidelijk hoe je tot het aantal uren en de desbetreffende prijs bent gekomen. De klant is bereid om extra te betalen voor goede kwaliteit. Zeker na een slechte ervaring zal men sneller denken: “Laten we het nu eens echt goed aanpakken.” Ook wil je dat de opdrachtgever geen appels met peren vergelijkt, dus geef aan dat niet alleen de prijs, maar ook de werkzaamheden, vergeleken moeten worden.

5. Toon je werk

Een klant gelooft je natuurlijk niet op je blauwe ogen, hoe mooi ze ook zijn. Zorg dus dat je bij de prijsindicatie een aantal referenties of voorbeelden van voorgaande projecten meestuurt. Op deze manier win je het vertrouwen van de klant en kun je, ondanks dat je misschien iets hoger of gelijk zit in prijs, de concurrentie achter je laten.

Maar wil je écht onderscheid maken?
Sluit je dan aan bij ons keurmerk en gebruik talloze documenten, vele besparingsmogelijkheden én bied je klanten zekerheid en vertrouwen!
Meer weten? Vraag vrijblijvend ons informatiepakket aan via onderstaande link. Je bent welkom!

Informatiepakket aanvragen
Meer nieuws
onsvak.png
Ons Vak editie 9: Scoren met personeel & verfspuiten

Terug van weggeweest; het digitale magazine Ons Vak voor alle schil...

Lees dit bericht
zbxdbs.png
Samenwerking De Betere Schilder en Zelfstandigen Bouw voor sterkere vuist zzp’ers

BERGSCHENHOEK - Kwaliteitsorganisatie De Betere Schilder en Zelfsta...

Lees dit bericht
3251_ov1_7_achtergrond.ea1ead29b4b0.jpg
De belangrijkste veranderingen voor jouw bedrijfswagen op een rij

Je bedrijfswagen is gekscherend gezegd je halve werkplek. En juist ...

Lees dit bericht