WKB vanuit wettelijk oogpunt
De invoering van de WKB heeft geleid tot een sterkere positie voor opdrachtgevers. De wet heeft in het Burgerlijk Wetboek een aantal onderdelen aangepast. Dat heeft direct invloed op het aannemen van schilderopdrachten, voor binnen of buiten. Let hier dus op en als je meer wilt weten, neem je meteen contact met ons op.
Ben je nog geen lid? Sluit je dan aan als erkend Betere Schilder en blijf op de hoogte van wet- en regelgeving rond kwalitatief schilderwerk en het waarborgen daarvan!
Belangrijke plichten voor schilders
Het gaat onder meer om:
De waarschuwingsplicht: als vakschilder ben je verplicht om je opdrachtgever duidelijk en expliciet te waarschuwen voor onjuiste, gebrekkige of incomplete zaken in de formulering van de opdracht, voor zover je dat vooraf kunt beoordelen. Geef dat schriftelijk aan, in heldere taal! Wijs je opdrachtgever ook op gevolgen, als er geen aandacht is voor de betreffende onjuistheid.
Voorbeeld waarschuwingsplicht: constateer je houtrot, dan geef je dat vooraf in een mail, WhatsApp of brief aan, zodat het vastligt. Je kunt als schilder immers geen optimaal vakwerk leveren, mits hier niets aan gedaan wordt. Leg je dit niet vast en wordt er volgens de opdrachtgever slecht werk geleverd? Dan ben je als schildersbedrijf zelf verantwoordelijk. Leg dus je communicatie vast! Lidmaatschap bij De Betere Schilder maakt het makkelijker om aan de WKB te voldoen.
Andere plichten:
Onder de WKB valt ook dat je aan het eind van de opdracht een opleverdossier moet overhandigen, met daarin tekeningen, berekeningen, gebruikte materialen, etc. Als je vooraf in vastlegt dat je géén opleverdossier aanbiedt kan dat ook. Je bent in ieder geval verplicht om er afspraken over te maken. Dit is met de algemene voorwaarden van De Betere Schilder geregeld.
Sinds de WKB er is, ben je als schildersbedrijf aansprakelijk voor gebreken die bij de oplevering niet naar voren zijn gekomen, tenzij deze gebreken je niet zijn toe te rekenen. Oftewel: je moet concreet kunnen aantonen dat het betreffende gebrek er bij de oplevering niet was.
WKB vanuit het publieke oogpunt
De wet heeft ervoor gezorgd dat niet gemeenten, maar juist onafhankelijke partijen de kwaliteitsborging voor rekening nemen. Voldoet het bouwproject bijvoorbeeld aan het Bouwbesluit? Daarvoor wordt vervolgens een verklaring afgegeven. Zonder die verklaring mag het bouwwerk niet in gebruik worden genomen. Schilderwerk speelt hierin een wat minder prominente rol, hoewel vakkundig en kwalitatief vakwerk altijd prioriteit moeten hebben, natuurlijk.
Wil je zelf meer controle hebben over kwaliteitsborging? Schrijf je dan meteen in als erkend Betere Schilder. Dan helpen we je graag en kun je vervolgens meteen een beroep op ons doen.

Tot slot nog wat tips voor schilders
Op basis van deze wet geven we je het volgende mee:
- Waarschuw opdrachtgevers voor mogelijke risico’s en doe dat nooit mondeling, maar leg dat vast in appjes, mails, sms-vorm of andere (digitale) communicatie.
- Gebruik de algemene voorwaarden van De Betere Schilder, hierin geef je aan dat je wél of géén opleverdossier voorlegt, als het schildersproject is afgerond. Houd, bij gebruik, je dossier actueel!
- Maak bij aanvang foto’s van de status van het schilderwerk op dat moment en maak ook foto’s van mogelijke risico’s en gebreken, óók als deze heel duidelijk zijn vooraf.
- Gebruik, als je lid bent, het opleverformulier van De Betere Schilder en laat je opdrachtgever tekenen voor akkoord.
Zie jij de voordelen van lidmaatschap bij De Betere Schilder al? Je staat niet alleen met betrekking tot de WKB. Neem contact met ons op als je meer wilt weten, of schrijf je in als lid. Hoe meer leden, des te sterker we de schildersbranche kunnen vertegenwoordigen.

Zeker zijn van kwaliteitsborging?
Via Betere Schilder voer je zelf de regie!Als brancheorganisatie willen we je helpen en kort op de bal zitten. Ook als het gaat om alle informatie over de WKB. Weet jij wat je moet doen om controle te krijgen over het werk dat jij levert? Sluit je aan bij Betere Schilder!